خانه » اخبار » اطلاعیه شماره ۱ ستاد چهارمین دوره انتخابات شورایاری های محلات شهر تهران منتشر شد
اطلاعیه شماره ۱ ستاد چهارمین دوره انتخابات شورایاری های محلات شهر تهران منتشر شد

اطلاعیه شماره ۱ ستاد چهارمین دوره انتخابات شورایاری های محلات شهر تهران منتشر شد

به گزارش ستاد خبری چهارمین دوره انتخابات شورایاری های محلات شهر تهران، صبح امروز اطلاعیه شماره ۱ ستاد انتخابات به شرح ذیل منتشر شد.

بسمه تعالی
اطلاعیه شماره ۱
ستاد برگزاری انتخابات چهارمین دوره شورایاری های شورای اسلامی شهر تهران
همشهری سلام
شهر ها محصول مردمانی هستند که در آن زندگی می کنند و آن را می سازند. شهرها از فرهنگ، تفکر، اخلاق و دانش مردمانش شکل می گیرد. رنگ ها، پنجره ها، بناها، ویترین ها، تابلوها، دیوارها، درختان، کوچه ها، پیاده راه ها، خیابان ها، ایوان ها، مهربانی ها و لبخند ها را ساکنان آن گونه که می خواهند رنگ می دهند. برای داشتن شهری شایسته “انسان” و مطابق با ارزش های والای اسلامی باید شهرمان را به آنجا برسانیم که می خواهیم، این خواستن و عملی کردن این اراده در کلان شهرها بدون سازمان یافتن اراده ها، بدون همت و مسئولیت پذیری مردمان و بی شور و مشورت و انجمن سرانجام نخواهد داشت.
شورایاری نیز نهادی مردمی، داوطلبانه،  غیر انتفاعی و غیر سیاسی است که با همین رویکرد شکل گرفته است.
شورایاری ها از آغاز تا امروز به تدریج مسئولیتی فراتر از ناظر در مدیریت شهری ایفا کردند. محله محوری که در سالهای اخیر اساس کار مدیریت شهری تهران قرار گرفته بدون حضور شورایاری ها تحقق نمی یافت. ایجاد هیات امنای محله و تعیین مدیر محله توسط این هیات و واگذاری فضاهای فرهنگی و اجتماعی محله و سپردن برنامه ریزی های محلی به این هیات که اکثریت آن در اختیار شورایاری هاست و رئیس آن دبیر شورایاری محله خواهد بود، وظایف و مسئولیت های تخصصی شهری را بر دوش شورایاران نهاده است.
تجربه سه دوره گذشته حاکی از آن است که در انتخاب این نمایندگان هر جا که مردم حضور فعالتر و پررنگ تری داشته اند و انتخاب شدگان از توانایی علمی، تخصصی، فکری، تجربی و شایستگی های انسانی مورد نیاز برخوردار بوده اند، محله سامان بهتری یافته و نمایندگان در همکاری با مدیریت شهری نفع عمومی، کیفیت زیست پذیری محله و انتقال مطالبات ساکنان و رفع نیازهای محله موفق تر بوده اند.
از این رو دقت در انتخاب کاندیداهای اصلح برای این مهم رابطه مستقیمی با آینده محله خواهد داشت. در این شرایط که مدیریت شهری با تاکید بر تمرکز زدایی و اتخاذ راهبرد محله محوری پیشگام واگذاری امور امور محله ها به مردم است، انتخاب نمایندگان برای عضویت در شورایاری نیازمند توجه بیشتری به قابلیت ها و توان فردی و برخورداری از اعتماد عمومی، احترام به خرد جمعی و توانایی جلب مشارکت آحاد مردم برای انتخاب و برداشتن گامی در راستای مردم سالاری دینی است.
اهداف تشکیل شورایاری‌ها:
هدف ازتشکیل شورایاری‌ها بهره‌گیری از اندیشه، تخصص و تجربه شهروندان در اداره امور شهری، جلب مشارکت معتمدین و ساکنین محله‌ها، برقراری ارتباط بین ساکنین محله‌ها با شورای شهر، شهرداری تهران و سایر دستگاه‌های اجرایی، گسترش نظارت شهروندان در امور مختلف، واگذاری امور محله‌ها به خود مردم و نهادینه کردن فرهنگ مشارکت شهروندان است.
وظایف شورایاری‌ها بر اساس اساسنامه مصوب شورای اسلامی شهر تهران:
۱٫    تلاش در جهت ایجاد محیطی سالم از  نظر زیست محیطی با اهداف مبارزه با آلودگی خاک، آب، آلودگی‌های صوتی و صرفه‌جویی انرژی در اماکن از طریق همکاری با شورای اسلامی شهر تهران بنا به درخواست آنها.
۲٫    ارائه طرح‌ها و پیشنها‌د برای بهبود وضع سفرهای درون شهری با هدف بهینه سازی حمل و نقل.
۳٫    تهیه طرح‌ها و پیشنهاد‌ها در زمینه ایجاد نشانه‌ها و یادمان‌های شهری و پیشنهاد نامگذاری معابر ، میادین ، خیابان‌ها و کوچه‌ها.
۴٫     تلاش در جهت فراهم کردن امکانات گذران اوقات فراغت جوانان و نواجوانان و گسترش مراکز تفریحی، ورزشی و هنری با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط .
۵٫    همکاری با شورای اسلامی شهر تهران برای معرفی و آموزش حقوق و وظایف شهروندان و مشارکت‌های مردمی و آگاه سازی همگانی.
۶٫     ارائه طرح و پیشنهاد برای خود گردانی اماکن عمومی، تمهید و تدارک زیباسازی و بهینه‌سازی فضای زیست شهری.
۷٫    همکاری در ایجاد و گسترش فضای سبز و اداره خودگردان بوستان‌های شهری.
۸٫  همکاری با شورای اسلامی شهر تهران در جهت توسعه مؤسسات عام‌المنفعه و فعالیت‌های داوطلبانه.
۹٫ بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی، رفاهی و عمرانی محله.
۱۰٫ تهیه طرح و پیشنهاد در زمینه‌های مختلف زندگی  شهری.
۱۱٫ همکاری با شورای اسلامی شهر تهران در جهت تأسیس انواع انجمن‌های داوطلبانه در زمینه‌های امدادی، اجتماعی، ارشادی و تشکیل تعاونی‌های تولید، توزیع و مصرف ارزاق عمومی.
۱۲٫همکاری با شورای اسلامی شهر تهران در جهت کنترل قیمت‌ها و نرخ کرایه درون شهری.
۱۳٫ ارائه طرح‌ها و پیشنهادها برای کنترل قیمت‌ها و نرخ کرایه درون شهری.
۱۴٫ ارائه طرح‌ها و پیشنهادها برای آموزش برنامه‌ها دفاع غیر نظامی به شهروندان و همکاری با شورا جهت مقابله و پیشگیری از حوادث غیر مترقبه.
۱۵٫ همکاری در جهت اداره فضاهای عمومی از قبیل، فضاهای ورزشی، نگارخانه‌ها با هماهنگی ستاد شورایاری.
۱۶٫ همکاری و همیاری در اداره اماکن مذهبی و فرهنگی بنا به درخواست دستگاه‌های ذی‌ربط.
۱۷٫ مشارکت در برگزاری انتخابات مجلس، ریاست جمهوری، خبرگان از طریق همکاری با مسئولین و در صورت درخواست مراجع قانونی ذیربط.
۱۸٫ همکاری در جهت ساماندهی حمل و نقل شهری.
ساختار و نحوه ارتباط شورایاری‌ها با شورای اسلامی شهر تهران:
در شورای اسلامی شهر تهران ۵ نفر از اعضای شورای شهر به عنوان اعضای ستاد هماهنگی شورایاری‌ها مسئولیت سیاستگذاری، برنامه ریزی، نظارت و هدایت امور شورایاری‌‌ها را بر عهده دارند.
اعضای شورایاری هر محله پس از انتخاب، از بین خود یک نفر را به عنوان دبیر، یک نفر به عنوان جانشین و یک نفر را به عنوان منشی محله انتخاب می‌نمایند.
شرایط کلی کاندیداهای عضویت در شورایاری محله:
۱-    تابعیت جمهوری اسلامی ایران
۲-    تعهد و وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصل ولایت فقیه
۳-    داشتن حداقل سن ۲۵ سال تمام در روز ثبت نام
۴-    داشتن حداقل مدرک تحصیلی فوق دیپلم
۵-    داشتن حداقل ۱ سال سابقه سکونت در محل
۶-    نداشتن سابقه محکومیت کیفری موثر به تایید مراجع ذی صلاح
۷-    نداشتن سابقه سلب عضویت از شورایاری
۸-    داشتن حسن شهرت در محل
۹-    داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم
۱۰-افرادی که در دوره های قبل در شورایاری ها عضویت داشته اند ملاک مدرک تحصیلی سواد خواندن و نوشتن می باشد
۱۱-کسانی که سابقه ۵ سال فعالیت مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و صنفی در محلی غیر از محل سکونت خود دارند به تشخیص ستاد از بند (ه) مستثنی خواهند بود.
      ۱۲-اقلیت های دینی شناخته شده باید ملتزم به قانون اساسی باشد.
      ۱۳-اعضای شورایاری ها باید در محدوده محله نمایندگی خود سکونت یا اشتغال داشته باشند. تغییر           محل سکونت هر یک از اعضای شورایاری ها به خارج از محدوده محله موجب سلب عضویت خواهد  شد.
      ۱۴-اشخاص زیر به واسطه شغل خود از داوطلب شدن برای شورایاری ها محرومند مگر آنکه در زمان تعیین شده از سمت خود استعفا داده و مورد موافقت قرار گیرد:
الف) اعضای ستادهای اجرایی و نظارت انتخابات شورایاری ها
ب)شهرداران مناطق، نواحی و معاونین آن ها
ج)کلیه کارکنان شهرداری اعم از مرکز، مناطق و نواحی، موسسات و شرکت های وابسته به آن (در منطقه یا محله ای که شاغل هستند نمی توانند داوطلب شوند.)
۱۵-هیچ یک از داوطلبان عضویت در شورایاری ها نمی توانند همزمان در بیش از یک محله به عنوان داوطلب ثبت نام نمایند در غیر این صورت نام آنان از فهرست داوطلبان حذف و از شرکت در انتخابات دوره بعد نیز محروم خواهند شد.
شیوه ثبت نام از داوطلبان و زمان برگزاری انتخابات:
۱-    واجدین شرایط برای ثبت نام و کاندیدا شدن به سامانه: www.shorayaran.ir
و نسبت به پر کردن مدارک اقدام می نمایند.
۲-    انتخابات در روز هشتم اسفندماه سال جاری و پس از بررسی مدارک ارسالی ثبت نام کنندگان و انجام مراحل پیش بینی شده در برنامه انتخابات با جانمایی حداقل ۵ صندوق اخذ رای در هر محله انجام خواهد شد.
                                                                                       ستاد برگزاری انتخابات چهارمین دوره شورایاری ها

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

تعداد بازدید: 1,132