: ارکان مدیریتمحله
۴-۱- هیئتامنای محله: بهجهت اجرای سیاستهای محلهمحوری شهرداری تهران و بهمنظور مشارکت دادن شهروندان در تصمیمسازیهای محلهای و استفاده از ظرفیتهای فرهنگی و اجتماعی موجود در محلات، «هیئتامنای محله» بهعنوان رکن برنامهریز، نظارتی و هدایتگر مدیریتمحله بهصورت داوطلبانه ایفای نقش مینماید.
۴-۲- اعضای هیئتامنای محله بهشرح ذیل میباشد:
الف – اعضای اصلی شورایاری محله؛
ب – نمایندگان سایر نهادها و سازمانها به شرح ذیل:
– ۱ نفر نماینده سازمانهای مردمنهاد فعال در حوزه اجتماعی – فرهنگی سطح محله با همکاری و هماهنگی ستاد سازمانهای مردمنهاد؛
– ۱ نفر نماینده مدیران مدارس محله (با هماهنگی و همکاری آموزش و پرورش منطقه)؛
– ۱ نفر نماینده تامالاختیار و مطلع شهرداری ناحیه در امور مرتبط با مدیریتمحله (از سوی شهردار ناحیه)؛
– ۱ نفر نماینده ائمه جماعات مساجد محله (با هماهنگی و همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد)؛
– ۱ نفر نماینده فرماندهان پایگاههای بسیج سطح محله (با هماهنگی و همکاری سازمان بسیج تهران بزرگ)؛
– ۱ نفر از مسئولین هیآت مذهبی محله با هماهنگی و همکاری سازمان تبلیغات اسلامی تهران بزرگ.
دستورالعمل ساماندهی مشارکتهای اجتماعی
در محلات شهر تهران
نسخه نهایی
۱۳۹۳/۱۲/۲۷
فصل اول
کلیات
مقدمه
با عنایت به اهمیت و نقش مشارکت و حضور شهروندان در عرصههای مختلف و سیاست محلهمحوری، با هدف ساماندهی مشارکتهای اجتماعی در محلات شهر تهران و مهیا کردن شرایط و زمینههای قانونی و اجرایی لازم در جهت شکلگیری مشارکت آگاهانه، معنادار، قاعدهمند و پایدار و استفاده بهینه مدیریت شهری از سرمایههای اجتماعی، در راستای مفاد بندهای ۲، ۵ و ۷ مندرج در ماده ۷۱ قانون وظایف و تشکیلات شوراهای اسلامی مصوب مجلس شورای اسلامی و به استناد مصوبات ۱۸۸۵/۷۱۹/۱۶۰ مورخ ۸۵/۱۰/۲ جلسات ۲۰۵ و ۲۰۶ و خصوصاً مصوبه ۱۱۷۸۵/۱۳۱۷/۱۶۰ مورخ ۸۸/۸/۱۲ جلسه ۲۲۹ شورای اسلامی شهر تهران، «دستورالعمل ساماندهی مشارکتهای اجتماعی در محلات شهر تهران» مصوب بیست و دومین جلسه «شورای بازنگری اصلاح و هماهنگی نظامات برنامهریزی و اجرایی شهرداری تهران» مورخ ۸۹/۱/۲۹، به شرح ذیل توسط ستاد راهبری مرکزی، بازنگری، تصویب و ابلاغ میگردد.
ماده ۱ – تعاریف
۱-۱- مدیریتمحله:
«مدیریتمحله» نهادی مردمی، غیر انتفاعی و خودگردان از لحاظ مالی است که بهدنبال جلب، ساماندهی و ترویج مشارکتهای مردمی، توسعه و ارتقاء فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در مقیاس محلهای و اداره بهینه مراکز و فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی شهرداری در مقیاس محلهای، با تعامل و استفاده از ظرفیتهای شهرداری تهران و در چارچوب سیاستها و برنامههای کلان مدیریتشهری در سطح محلات شهر تهران تشکیل شده و فعالیت مینماید و ساختار آن متشکل است از:
الف) هیئتامنای محله:
نمایندگان منتخب شهروندان محله (اعضای شورایاری)، نمایندگان منتخب و معرفی شده سایر دستگاهها، نهادهای دولتی و عمومی و تشکلهای مردمی، در سطح محلات شهر تهران، «هیئتامنای محله» را تشکیل میدهند که بهعنوان رکن برنامهریز، نظارتی و هدایتگر مدیریتمحله، در سطح محلات شکل گرفته و به صورت داوطلبانه و پارهوقت فعالیت مینمایند.
ب) مدیر محله:
«مدیر محله» شخصی است ساکن محله که بهعنوان رکن اجرایی در ساختار مدیریتمحله، با زیربخشهای مختلف آن شامل خانهها، کانونها و ساختار داخلی، تحت نظارت هیئتامنای محله با همکاری و هماهنگی کامل با شهرداری بهطور خاص و سایر سازمانها و نهادهای محلهای بهطور عام، مسئولیت اداره سراهای محله و اماکن فرهنگی و اجتماعی و انجام فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی را بعهده دارد.
پ) بازرس مالی:
«بازرس مالی» شخصی است که از طرف شهردار ناحیه و در تعامل و هماهنگی با ستاد راهبری منطقه بهمنظور بازرسی مالی حوزه عملکرد مدیریتمحله انتخاب میشود و فعالیت مینماید.
ت) خانهها:
«خانهها» از ارکان اجرایی مدیریتمحله میباشند، که مسئولین و اعضای آن با هدف جذب مشارکتهای مردمی و کمک به اجرای برنامههای مدیریتمحله در قالب موضوعات تخصصی مرتبط، از بین افراد صاحب تخصص و صلاحیت ساکن محله انتخاب و بهصورت داوطلبانه، زیر نظر مدیر محله فعالیت میکنند.
ج) کانونها:
«کانونها» مجموعهای از افراد ساکن محله، علاقهمند به مشارکت و همکاری در موضوعات مرتبط با خانههای مدیریتمحله میباشند که در ذیل خانهها شکل گرفته و بهصورت داوطلبانه و مردمی فعالیت مینمایند.
۱-۲- سرای محله:
«سرای محله» محل استقرار اعضاء و ارکان مدیریتمحله و مرکز انجام فعالیتهای اجتماعی – فرهنگی و ارائه خدمات مرتبط در محله است که برای انجام فعالیتهای مربوطه، اداره آن در قالب ضوابط مربوطه به مدیریتمحله واگذار میشود.
ماده ۲: اهداف مدیریت محله
۲-۱- شناسایی، کنترل و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در مقیاس محلهای؛
۲-۲- تلاش در جهت تقویت هویت دینی، انقلابی و محلهای؛
۲-۳- کمک به مدیریت شهری در مقیاس محله؛
۲-۴- توسعه فعالیتهای فرهنگی – اجتماعی در مقیاس محله با بهرهگیری از ظرفیتهای محلهای؛
۲-۵- پیگیری تحقق وظایف شورایاریها؛
۲-۶- کمک به تحکیم و تقویت بنیان خانواده و سبک زندگی اسلامی – ایرانی؛
۲-۷- پیگیری مشکلات و مطالبات مردمی از طریق مراجع ذیصلاح و مطابق ضوابط و مأموریتها؛
۲-۸- شناسایی و کمک به نیازمندان محله با بهرهگیری از ظرفیتهای محلهای و نهادهای حمایتی با حفظ کرامت شهروندان.
ماده ۳: فعالیتها و اداره فضاهای قابل واگذاری شهرداری تهران به مدیریتمحله
۳-۱- فعالیتها و فضاهای واگذار شده شهرداری تهران به مدیریت محله در حوزه فرهنگی و اجتماعی شامل فعالیتها و برنامههای فرهنگی، اجتماعی، پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی، توسعه کارآفرینی، هنری، رفاهی، ورزشی، سلامت، آموزشهای شهروندی، مطالعات و پژوهشهای محلهای، امور خانواده و بانوان در مقیاس و کارکرد محلهای؛
۳-۲- فعالیتها و فضاهای مرتبط قابل واگذاری در حوزه خدمات شهری و زیست محیطی، شهرسازی، حمل و نقل وترافیک، برنامهریزی و توسعه شهری و مدیریتبحران، مالی و اقتصادی؛
*تبصره ۱: وظایف مذکور (در بند ۳-۲) با هماهنگی معاونتهای ذیربط در شهرداری با رعایت ضوابط قانونی لازم بهصورت تدریجی در یک زمانبندی ۴ساله و به موازات افزایش و نهادینه شدن ظرفیتهای فکری، تشکیلاتی، مالی و انسانی و توانمندیهای مدیریتمحله و ایجاد شرایط لازم واگذار میگردد.
*تبصره ۲: وظایف سایر سازمانهای مدیریت شهری غیر از شهرداری تهران با توافق، تفاهم و پذیرش آن سازمانها پس از مشخص نمودن ساز و کارهای اجرایی و با هماهنگی ستاد راهبری مرکزی و ستاد هماهنگی شورایاریها، قابل واگذاری به مدیریتمحله میباشد.
فصل دوم
ارکان مدیریت محله
ماده ۴: ارکان مدیریتمحله
۴-۱- هیئتامنای محله: بهجهت اجرای سیاستهای محلهمحوری شهرداری تهران و بهمنظور مشارکت دادن شهروندان در تصمیمسازیهای محلهای و استفاده از ظرفیتهای فرهنگی و اجتماعی موجود در محلات، «هیئتامنای محله» بهعنوان رکن برنامهریز، نظارتی و هدایتگر مدیریتمحله بهصورت داوطلبانه ایفای نقش مینماید.
۴-۲- اعضای هیئتامنای محله بهشرح ذیل میباشد:
الف – اعضای اصلی شورایاری محله؛
ب – نمایندگان سایر نهادها و سازمانها به شرح ذیل:
– ۱ نفر نماینده سازمانهای مردمنهاد فعال در حوزه اجتماعی – فرهنگی سطح محله با همکاری و هماهنگی ستاد سازمانهای مردمنهاد؛
– ۱ نفر نماینده مدیران مدارس محله (با هماهنگی و همکاری آموزش و پرورش منطقه)؛
– ۱ نفر نماینده تامالاختیار و مطلع شهرداری ناحیه در امور مرتبط با مدیریتمحله (از سوی شهردار ناحیه)؛
– ۱ نفر نماینده ائمه جماعات مساجد محله (با هماهنگی و همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد)؛
– ۱ نفر نماینده فرماندهان پایگاههای بسیج سطح محله (با هماهنگی و همکاری سازمان بسیج تهران بزرگ)؛
– ۱ نفر از مسئولین هیآت مذهبی محله با هماهنگی و همکاری سازمان تبلیغات اسلامی تهران بزرگ.
*تبصره ۱: ساز و کار انتخاب نمایندگان سازمانها و نهادها برای عضویت در هیئتامناء بر اساس شیوهنامههای تهیه شده توسط ستاد راهبری مرکزی و مصوب ستاد هماهنگی شورایاریها خواهد بود.
*تبصره ۲: اعضای هیئت امنای محله در زمان انتخاب یا معرفی باید ساکن محله بوده و دارای فعالیت مذهبی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، اقتصادی و کسب و کار در محله مورد نظر باشند.
*تبصره ۳: در صورت فوت، استعفا و سلب عضویت هر کدام از اعضاء هیئتامناء، از اعضای علیالبدل شورایاری، پس از طی فرایند مربوط به عضویت اصلی در شورایاری برای حضور در هیئت امناء دعوت بهعمل خواهد آمد و برای اعضای انتصابی نیز، برابر شیوهنامه مربوطه اقدام خواهد شد.
۴-۲- مدیر محله: بهعنوان رکن اجرایی و عملیاتی مدیریت محله بلافاصله پس از تشکیل هیئت امناء و بر اساس مفاد این دستورالعمل انتخاب خواهد شد.
۴-۳- بازرس مالی: بهعنوان بازوی نظارتی و بازرسی مالی مدیریت محله توسط شهردار ناحیه انتخاب میشود.
۴-۴- خانهها: نیروهای اجرایی و کارشناسان داوطلب ساکن محله با محوریت مسئولین خانهها در قالب حداکثر یازده خانه به شرح ذیل در اجرای برنامههای مدیریت محله فعالیت و مشارکت مینمایند. ساختار، نحوه تشکیل و تعداد خانهها در هر محله به موجب شیوهنامه جداگانهای که توسط ستاد راهبری مرکزی تهیه و ابلاغ میگردد، مشخص میشود:
- خانه قرآن و عترت؛
- خانه هنر و ادبیات؛
- خانه ایثار و مقاومت؛
- خانه اخلاق و مهارتهای اجتماعی؛
- خانه علم و پژوهش
- خانه رسانه و فضای مجازی؛
- خانه خانواده و سبک زندگی
- خانه سلامت و محیط زیست؛
- خانه ورزش و تفریحات سالم
- خانه خدمات، کارآفرینی و آسیبهای اجتماعی؛
- خانه دوام و ایمنی.
۴-۵- کانونها: نیروهای مردمی داوطلب ساکن محله مرتبط با فعالیت خانهها و کمک کننده و مشارکت کننده در اجرای برنامههای خانهها که ساختار، تعداد و نام آنها به موجب شیوهنامه جداگانهای که توسط ستاد راهبری مرکزی تهیه و ابلاغ میگردد، مشخص میشود.
فصل سوم
شرح وظایف و اختیارات
ماده ۵: شرح وظایف و حدود اختیارات هیئتامناء محله
۵-۱- انتخاب مدیر محله برای مدت ۲ سال بر اساس ضوابط و مقررات (قابل تمدید برای یک دوره ۲ ساله دیگر)؛
۵-۲- بررسی، تصویب و ابلاغ برنامه و بودجه سالانه مدیریتمحله؛
۵-۳- نظارت برعملکردها، برنامه و فعالیتها، درآمدها و هزینههای مدیریتمحله؛
۵-۴- همکاری و ارائه طریق به مدیر محله در خصوص شناسایی ظرفیتها، توانمندیها و مشارکتهای مردمی؛
۵-۵- جلب مشارکت و همکاری نهادها و سازمانهای محلهای در جهت تحقق اهداف مدیریتمحله؛
۵-۶- ارتباط با دستگاههای اجرایی بهمنظور پیگیری مطالبات و نیازهای محله در چارچوب ضوابط ابلاغی از سوی ستاد راهبری مرکزی و ستاد هماهنگی شورایاریها؛
۵-۷- هدایت و نظارت بر عملکرد مدیر محله؛
۵-۸- عزل یا پذیرش استعفای مدیر محله بر اساس شیوهنامههای ابلاغی؛
۵-۹- تشکیل جلسات منظم و مستمر جهت بررسی و تصمیم در خصوص مسایل مبتلابه در امور مدیریت محله.
*تبصره۱: هیئتامنای محله برای پیشبرد اهداف و اجرای فعالیتها با انتخاب مدیر محله، کلیه امور اجرایی را از طریق وی پیگیری مینماید.
*تبصره۲: هیئت امناء پس از معرفی، با دعوت و نظارت ستاد هماهنگی شورایاریها، تشکیل و نسبت به انتخاب هیئت رئیسه شامل دبیر و جانشین، بر اساس شیوهنامه ابلاغی اقدام مینماید.
*تبصره۳: نماینده شهردار ناحیه در هیئترئیسه بهعنوان منشی، وظیفه هماهنگی جلسات، انشاء صورتجلسه و پیگیری مصوبات را نیز بر عهده خواهد داشت.
*تبصره۴: پس از انتخاب هیئت رئیسه، اعضای هیئتامناء با فراهم آوردن مقدمات لازم، نسبت به انتخاب مدیر محله مطابق با دستورالعمل و شیوهنامههای مربوطه اقدام مینمایند.
*تبصره۵: واگذاری اماکن و اموال در اختیار سرای محله، یا انعقاد قراردادهای مالی و دخالت در امور اجرائی و داخلی و مالی و یا اعمال نظر در واگذاری مسئولیتها و عزل و نصب افراد، یا واگذاری فعالیتهای سرای محله به منصوبین و وابستگان هیئتامناء، غیر مجاز بوده و تخلف محسوب میگردد و برابر آییننامه انضباطی مورد پیگری و رسیدگی قرار خواهد گرفت.
*تبصره۶:کلیه مصوبات هیئت امناء قبل از اجرا و پس از تصویب ستاد راهبری منطقه و در صورت عدم مغایرت با مقررات، قابل اجرا خواهد بود.
*تبصره۷: سایر مصادیق مربوط به نحوه تشکیل و اداره جلسات هیئت امناء به موجب آییننامه داخلی خواهد بود که توسط ستاد راهبری مرکزی تهیه و ابلاغ خواهد شد.
ماده ۶: شرح وظایف و حدود اختیارات مدیر محله
۶-۱- مدیریت و مسئولیت اجرایی سرای محله و سایر زیرساختهای محلی در اختیار مدیریتمحله؛
۶-۲- اجرای مصوبات هیئتامناء و پاسخگویی به آنها در حدود اختیارات و وظایف هیئت امناء؛
۶-۳- مدیریت و مسئولیت امور مالی مدیریتمحله از قبیل: تأمین منابع، پرداخت هزینهها، عقد قراردادها، تهیه و ارائه گزارشهای مالی، امور مالیاتی، امور بیمه، حسابداری و حسابرسی داخلی و ثبت و نگهداری اموال سرا و پاسخگویی در این خصوص؛
۶-۴- انتخاب و انتصاب مسئولین و کارکنان سرای محله و نظارت بر عملکرد آنها برابر آییننامههای ابلاغی و مطابق با شرایط احراز؛
۶-۵- شرکت در جلسات هیئتامناء و سایر نهادها و سازمانهای محلهای بنا به ضرورت؛
۶-۶- تلاش در جهت تحقق اهداف، رویکردها و برنامههای شهرداری تهران در مقیاس محلهای؛
۶-۷- نیازسنجی، شناسایی و فعال سازی ظرفیتهای اجتماعی – فرهنگی محله؛
۶-۸- تهیه برنامههای سالانه با همکاری ارکان مدیریتمحله، در قالب اهداف و رویکردهای مدیریت شهری و ارائه به هیئتامنا جهت تصویب، با در نظر گرفتن میزان منابع؛
۶-۹- تهیه گزارش عملکرد دورهای، انجام مکاتبات و پاسخگویی و ارائه اسناد و مدارک به مراجع نظارتی تعیین شده؛
۶-۱۰- جذب مشارکتهای مردمی و گسترش فعالیتهای واگذار شده در سطح محله با تأکید بر ظرفیت خانهها، کانونها تشکلها و سازمانهای مردم نهاد؛
۶-۱۱- تعامل مؤثر با سازمانها و نهادهای محلهای بهویژه مساجد، به منظور جلب همکاری و مشارکت آنها در جهت تحقق اهداف مدیریت محله.
ماده ۷: شرح وظایف و حدود اختیارات بازرس مالی
۷-۱- بررسی اسناد و مدارک مالی، تهیه و ارائه گزارشهای نظارتی و تراز مالی بر اساس آییننامههای مربوطه به هیئتامناء، شهرداری ناحیه، مراجع نظارتی تعیین شده ستاد راهبری و ستاد هماهنگی شورایاریها؛
۷-۲- ارائه گزارش تخلفات و انحرافات احتمالی مدیریت محله به هیئتامناء، ستاد هماهنگی شورایاریها و سایر مراجع ذیصلاح مدیریت شهری؛
۷-۳- حضور در جلسات هیئتامناء بدون حق رأی؛
*تبصره: نحوه انتخاب و شرایط احراز صلاحیت بازرس به موجب شیوهنامهای خواهد بود که توسط ستاد راهبری مرکزی مصوب و ابلاغ خواهد شد.
ماده ۸: شرح وظایف عمومی و مشترک خانهها
وظایف عمومی و مشترک خانهها به شرح ذیل میباشد:
۸-۱- همکاری در نیازسنجی و تهیه اطلاعات مورد نیاز محلهای؛
۸-۲- مشارکت در طراحی و اجرای طرحها و پروژههای محلهای؛
۸-۳- همکاری در تهیه برنامههای مدیریتمحله مخصوصاً برنامه و بودجه سالانه؛
۸-۴- تشکیل کانونها، عضوگیری و سازماندهی اعضاء کانونها با نظر مدیر محله و تصویب هیئت امناء؛
۸-۵- تهیه بانک اطلاعات نخبگان و فرهیختگان محله در حوزه تخصصی هر خانه؛.
۸-۶- همیاری و همکاری در اجرای فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی در سطح محله؛
۸-۷- همکاری و اقدام در جهت جلب مشارکت های مردمی و تعامل با مساجد، بسیج و سایر نهادهای مردمنهاد.
۸-۸- شرکت در نشستها و جلسات تخصصی محلهای، جشنوارهها و گردهماییها؛
۸-۹- تدوین و ارائه گزارش و اطلاعات مورد نیاز به مدیر محله؛
۸-۱۰- اجرای وظایف تخصصی محوله به خانهها.
*تبصره: شرح وظایف تخصصی هر کدام از خانهها به موجب شیوهنامههایی خواهد بود که توسط ستاد راهبری مرکزی تهیه و ابلاغ میگردد.
ماده ۹: شرح وظایف عمومی و مشترک کانونها
۹-۱- همکاری با خانهها در انجام فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی؛
۹-۲- مشارکت و همکاری در برگزاری جلسات گفتگو، گردهمایی، مراسم و جشنها و جشنوارهها؛
۹-۳- مشارکت و همکاری در ارائه خدمات مورد نیاز خانهها با استفاده از ظرفیتهای محلهای؛
۹-۴- تلاش در جهت جلب مشارکتهای مردمی با عضوگیری از افراد علاقهمند به همکاری و مشارکت در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در مقیاس محله؛
۹-۵- اجرای فعالیتهای تخصصی واگذار شده به کانونها؛
۹-۶- مشارکت و همکاری با خانههای مرتبط در نیازسنجی محلهای؛
۹-۷- شرکت در جلسات و نشستهای مرتبط.
*تبصره: شرح وظایف تخصصی هر کدام از کانونها به موجب شیوهنامههایی خواهد بود که توسط ستاد راهبری مرکزی تهیه و ابلاغ میگردد.
فصل چهارم
انتخاب مدیر محله
ماده۱۰: شرایط داوطلبین سمت مدیر محله
۱۰-۱- اعتقاد و التزام عملی به مبانی اسلام و انقلاب اسلامی؛
۱۰-۲- سکونت در محله در زمان انتخاب، حداقل به مدت۲ سال؛
۱۰-۳- داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی؛
۱۰-۴- داشتن حداقل ۲سال تجربه اجرایی در حوزههای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، تربیتی؛
۱۰-۵- داشتن حداقل ۲۵ سال سن در زمان انتخاب؛
۱۰-۶- داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت برای آقایان؛
۱۰-۷- نداشتن هیچگونه نسبت خویشاوندی درجه ۱ با اعضای انتخابی و انتصابی هیئتامناء و مدیران ارشد شهرداری ناحیه و منطقه مربوطه؛
۱۰-۸- داشتن حسن شهرت و ارتباط با نهادهای دینی، انقلابی، فرهنگی و مساجد و نداشتن سوء پیشینه کیفری (بنا به تأیید مراجع ذیربط)؛
۱۰-۹- عدم اشتغال در سازمانهای دولتی، عمومی و خصوصی در هنگام تصدی سمت مدیر محله.
ماده۱۱: شیوه انتخاب مدیر محله
۱۱-۱- پیشنهاد ۲ نفر واجد شرایط مندرج در ماده ۱۰ از بین داوطلبین مدیر محله از طریق تعامل با نهادهای محلی به هیئتامناء جهت انتخاب مدیر محله توسط شهردار ناحیه؛
۱۱-۲- صدور حکم مدیر محله توسط دبیر هیئتامناء.
*تبصره ۱: بررسی مدارک و تأیید صلاحیت داوطلبین، مطابق شرایط مندرج در ماده ۱۰ از طریق انجام مصاحبه و آزمون تخصصی، توسط دبیرخانه ستاد راهبری منطقه انجام میپذیرد.
*تبصره۲: سایر جزئیات مربوط به معرفی و انتخاب مدیر محله به موجب شیوهنامهای خواهد بود که توسط ستاد راهبری مرکزی تهیه و ابلاغ خواهد شد.
فصل پنجم
تعهدات متقابل شهرداری تهران
و مدیریت محله
ماده۱۲: تعهدات شهرداری تهران
واگذاریها
۱۲-۱- شهرداری تهران موظف است اداره کامل سراهای محلات، فضاها، اماکن فرهنگی و اجتماعی، ورزشی، آموزشی و همچنین فعالیتها و برنامههای مرتبط با حوزههای فرهنگی، اجتماعی، امور شهری و فضای سبز، شهرسازی، حمل و نقل و ترافیـک، تحقیقات و برنامهریزی و توسعه شهری در سطح محلهای را در قالب عقد قرارداد به مدیریتمحله واگذار نماید. این فضاها و فعالیتها باید ۳ شرط محلهای بودن، کارکرد محلهای داشتن و اعلام آمادگی توسط شهرداری برای واگذاری را داشته باشند.
۱۲-۲- شهرداری تهران موظف است بهمنظور ایجاد زمینه لازم برای ارتقاء سطح مشارکتهای اجتماعی در محلات فاقد سرای محله، نسبت به جانمایی، ساخت، تجهیز و واگذاری این سراها در نقاط مناسب محله با همکاری ستاد راهبری اقدام نماید؛ بهنحوی که تا پایان سال ۱۳۹۳ هیچ محلهای فاقد سرا نباشد.
مناسبات اداری و ارتباطات
۱۲-۳- شهرداری تهران موظف است بهمنظور پیشبرد و اجرای بهتر اهداف و برنامههای پیشبینی شده در این دستورالعمل و فراهم نمودن ساز و کار اجرای وظایف محوله، نظارت، پیگیری امور و تعامل با محلات و با توجه به رعایت ضوابط و مقررات مربوطه، سازمان اجرایی و اداری لازم را در سطح مرکزی و مناطق ایجاد و تقویت نماید.
۱۲-۴- به استناد مفاد قانون برنامه پنجساله دوم شهرداری تهران و با توجه به اینکه غالب فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در سطوح محلات به مدیریت محله واگذار شده است، ستاد راهبری موظف است نسبت به اصلاح، چابکسازی و کوچکسازی ادارات اجتماعی نواحی و بهینهسازی و اصلاح ساختارهای اجتماعی – فرهنگی مناطق و ادارات کل و بکارگیری نیروهای آن در سایر ساختارهای جدید اقدام نماید.
۱۲-۵- شهرداری تهران مداخله اجرایی در ریز برنامهها و فعالیتهای صرفاً محلهای مدیریتمحله را نخواهد داشت. اما به منظور اعمال نظارت کلان، سیاستها و رویکردهای کلی خود را همه ساله به مدیریتمحله ابلاغ خواهد نمود و برنامهها باید در چارچوب این سیاستها و اهداف اجرا شوند.
۱۲-۶- بهمنظور وحدت رویه و جلوگیری از موازیکاری کلیه ادارات کل و سازمانهای تابعه شهردای تهران، مکاتبات، گزارشگیریها، ابلاغ دستورالعملها و برنامهریزیهای مدیریتمحله را از طریق دبیرخانه ستاد راهبری مرکزی صورت خواهند داد.
۱۲-۷- کلیه مکاتبات و گزارشگیریهای شهرداریهای مناطق و نواحی با ساختار مدیریت محله و دعوت به جلسات از طریق مدیران محلات و با ارائه رونوشت به دبیر هیئت امناء صورت میپذیرد و صرفاً مکاتبات مربوط به مصوبات هیئت امناء از طریق ایشان خواهد بود.
۱۲-۸- با توجه به عدم آشنایی بسیاری از شهروندان تهرانی از اهداف، برنامهها و دستاوردهای مدیریت محله و سراهای محلات، شهرداری تهران موظف است با بهرهگیری از ظرفیتهای موجود تبلیغاتی، اطلاعرسانی و آگاهسازی، اقدامات مؤثر تبلیغاتی و اطلاعرسانی را در این زمینه انجام دهد.
مناسبات مالی
۱۲-۹- پول واریزی به حساب مدیریت محله با توجه به مصوبه قانون برنامه پنجساله دوم شهرداری تهران، سالانه به نسبت شاخص پایه ۱۰% افزایش و بهعنوان کمک حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران به مدیریت محله تلقی شده، از طریق دبیرخانه ستاد راهبری و بر اساس ارزیابی و رتبهبندی و شاخصهایی مانند حجم برنامه سراهای محلات، تعامل با سایر نهادهای محلهای، ارائه گزارشهای شفاف مالی و میزان توفیق در جذب کمکها و ظرفیتهای مردمی هر سه ماه یکبار واریز میشود.
۱۲-۱۰- تأمین منابع مالی لازم برای اداره سراهای محلات برای انجام برنامهها و فعالیتهای واگذار شده از سه طریق ۱- کمک شهرداری، ۲- درآمدهای ناشی از ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی و ۳- کمکهای مردمی، هبه و نظائر آن صورت خواهد گرفت.
۱۲-۱۱- برنامههای مشترک محلات که در سطح شهر برگزار میگردد، در قبال کمک مالی شهرداری تهران و همچنین بهرهگیری از سایر منابع و ظرفیتهای مردمی و سازمانی، توسط شهرداری تهران سیاستگذاری و توسط مدیریت محله اجرا میگردد.
۱۲-۱۲- شهرداری تهران پس از ساخت و تجهیز کامل و واگذاری سراهای محلات، تعهدی از بابت تأمین هزینههای جاری و متغیر نگهداری و تعمیرات غیر اساسی واگذار شده به مدیریتمحله را نخواهد داشت.
۱۲-۱۳- ستاد راهبری موظف است سیاستها و راهبریهای خود را در خصوص تعیین نرخ تعرفه خدمات فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و هنری؛ همه ساله قبل از شروع سال مالی تدوین و به مدیریت محله ابلاغ نماید.
*تبصره: سایر شیوهنامهها و آییننامههای اجرایی، مالی، اداری مورد نیاز در خصوص: شفافسازی روند تسویه اسناد مالی، خرید و نگهداری اموال و کالاهای سرمایهای و انجام کلیه امور مالی، مکاتبات و… توسط ستاد راهبری مرکزی تهیه و ابلاغ خواهد شد.
آموزش و توانمندسازی
۱۲-۱۴- ستاد راهبری مرکزی موظف است در جهت افزایش بهرهوری سازمانی و کمک به تحقق اهداف مدیریت محله با استفاده از ظرفیتهای موجود، برنامههای آموزشی و توجیهی لازم برای کلیه مدیران و کارشناسان سطح نواحی، مناطق و مرکز که در تعامل و ارتباط کاری با مدیریت محله قرار دارند را طرحریزی و اجرا نماید.
۱۲-۱۵- ستاد راهبری مرکزی موظف است بهجهت توانمندسازی ارکان و ساختار مدیریتمحله نسبت به برنامهریزی و اجرای مستمر دورهها و کارگاههای آموزشی برای هیئت امناء، مدیران محلات، بازرسین، اعضای خانهها و کانونها اقدام نماید.
ماده۱۳: تعهدات مدیریت محله
۱۳- ۱- ساختار مدیریتمحله در سلسله مراتب رسمی و اداری شهرداری تهران و سایر سازمانهای دولتی و عمومی قرار ندارد ولی بهجهت داشتن مسئولیت پاسخگویی شهرداری در قبال واگذاری اماکن و فعالیتها، مدیریت محله موظف است در چارچوب سیاستهای کلان شهرداری تهران و منطبق بر دستورالعملها و آییننامههای ابلاغی عمل نماید.
۱۳-۲- سراهای محلات و فضاهای واگذار شده به مدیریت محلات باید در جهت انجام فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی، مطابق با سیاستهای ابلاغی شهرداری تهران و استفاده از ظرفیتهای مردمی و محلهای مورد بهرهبرداری قرار گیرند و خودگردانی آن باید مطابق با اهداف تعیین شده و پرهیز از روشها و فعالیتهای غیر مرتبط نظیر اجاره دادن، باشد.
۱۳-۳- کارکرد مدیریت محلات، فرهنگی و اجتماعی و در چارچوب اهداف و سیاستهای کلان شهرداری تهران خواهد بود.
۱۳-۴- کلیه ساختارهای مدیریت محله موظف به شرکت در دورهها، کارگاهها و برنامههای آموزشی و توانمندسازی پیشبینی شده میباشند.
۱۳-۵- ساختمان و امکانات سرای محله فضاهای وابسته متعلق به شهرداری تهران میباشد و اموال و فضاهای جدیدی که از طریق منابع درآمدی، کمکهای مردمی و سایر نهادهای دولتی تأمین می شود، متعلق به همان سرای محله و شهرداری بوده و امکان جابجایی، دخل و تصرف وجود ندارد و مسئولیت سرجمعداری اموال با مدیر محله و نظارت شهرداری ناحیه خواهد بود.
۱۳-۶- واگذاری دائم، موقت، اجاره و مانند آن هیچ یک از اماکن، فضاها و تجهیزات در اختیار و متعلق به سرای محله چه در داخل سرا و چه خارج از سرا، به بخش خصوصی، افراد حقوقی و حقیقی مجاز نمیباشد و صرفاً برای انجام وظایف و مأموریتهای تعیین شده باید استفاده شود.
۱۳-۷- مدیریتمحله در خصوص اموال و داراییها، امکانات، برنامهها، درآمدها و هزینهکردها و کمکهای شهرداری تهران در حدود وظایف و اختیارات تعریف شده، به شهرداری تهران، پاسخگو میباشد.
۱۳-۸- تأمین هزینههای جاری، پرداخت دستمزد خدمات افراد در سرای محله بهعهده مدیریت محله و از محل منابع درآمدی سراها و ارائه فعالیتها و خدمات بوده و شهرداری تهران هیچگونه تعهدی در خصوص این امور نداشته و ندارد و هرگونه پرداخت از محل کمکهای شهرداری در خصوص مواردی مانند دستمزد و… ممنوع میباشد.
۱۳-۹- مدیر محله موظف است تمام فعالیتهای مالی مدیریت محله را در یک حساب مشخص بانکی (ترجیحاً بانک شهر) متمرکز نماید که به ستاد راهبری منطقه اعلام نموده است.
۱۳-۱۰- هرگونه پرداخت کمک از محل درآمدهای مدیریت محله اعم از نقدی و غیر نقدی به بخشهای دولتی و خصوصی و یا افراد مجاز نمیباشد.
*تبصره ۱: در مورد سراهای محلاتی که فاقد درآمد میباشند، نحوه تأمین هزینههای جاری توسط ستاد راهبری، تصمیمگیری و ابلاغ خواهد شد.
*تبصره ۲: مدیریت محله موظف است مازاد درآمدهای حاصله از فعالیتهای خود را با تصویب هیئتامناء برای توسعه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی محلهای هزینه کند.
*تبصره ۳: مدیریت محله موظف است هر شش ماه یکبار گزارش عملکرد خود را جهت اطلاع عموم ساکنین محله از طریق همشهری محله منتشر نماید.
فصل ششم
ستادهای راهبری مشارکتهای اجتماعی
ماده ۱۴: ستادهای راهبری مشارکتهای اجتماعی در محلات شهر تهران
بهمنظور سیاستگذاری، برنامهریزی، هدایت، راهبری و نظارت کلان در موضوع مدیریت محله، ستاد راهبری مشارکتهای اجتماعی در محلات شهر تهران – که به اختصار «ستاد راهبری» نامیده میشود – در سه سطح مرکزی، مناطق و نواحی به شرح اعضای ذیل تشکیل میشود:
۱۴-۱- ستاد راهبری مرکزی:
۱۴-۱-۱- شهردار تهران (بهعنوان رئیس ستاد)؛
۱۴-۱-۲- معاون هماهنگی و امور مناطق (بهعنوان نایب رئیس ستاد)؛
۱۴-۱-۳- معاون امور اجتماعی و فرهنگی (بهعنوان دبیر ستاد)؛
۱۴-۱-۴- رئیس دبیرخانه ستاد راهبری مرکزی؛
۱۴-۱-۵- معاون توسعه منابع انسانی؛
۱۴-۱-۶- معاون خدمات شهری و محیط زیست؛
۱۴-۱-۷- معاون تحقیقات و برنامهریزی، توسعه شهری و امور شوراها؛
۱۴-۱-۸- معاون مالی و اقتصاد شهری؛
۱۴-۱-۹- رئیس کمیسیون اجتماعی فرهنگی شورای اسلامی شهر؛
۱۴-۱-۱۰- رئیس ستاد هماهنگی شورایاریها؛
۱۴-۱-۱۱- رئیس ستاد ساماندهی فعالیت سازمان های مردم نهاد شهر تهران.
* تبصره: در صورت ضرورت و صلاحدید و بنا به موضوع و بر اساس توافق، از سایر سازمانها و نهادها یا بخشهای دیگر شهرداری تهران، بهعنوان مدعو برای شرکت در جلسات ستاد راهبری مرکزی دعوت بهعمل خواهد آمد.
۱۴-۲- شرح وظایف ستاد راهبری مرکزی:
۱۴-۲-۱- تعیین سیاستها، راهبردها و مأموریتهای مرتبط با ساماندهی مشارکتهای اجتماعی در محلات و مدیریت محله؛
۱۴-۲-۲- تدوین و تصویب آیین نامهها، شیوه نامهها و دستورالعملهای مورد نیاز و ابلاغ به مجموعههای مرتبط؛
۱۴-۲-۳- تدوین ضوابط و سیاستگذاری در خصوص چگونگی و ساز و کار انتخاب ارکان و ساختار مدیریت محله شامل هیئتامناء، مدیران محلات، بازرس، خانهها و کانونها؛
۱۴-۲-۴- سیاستگذاری در خصوص محتوای برنامهها و فعالیتهای سرای محلات و فضاهای واگذار شده؛
۱۴-۲-۵- برنامهریزی و پیگیری به منظور ساخت، توسعه و تجهیز سرای محلات و سایر فضاهای واگذار شده به مدیریت محله؛
۱۴-۲-۶- برنامهریزی و اتخاذ تصمیم در خصوص ساز وکارها، ضوابط و مناسبات کلان مالی، اداری و سازمانی و تعاملات مربوط به مدیریت محله؛
۱۴-۲-۷- برنامهریزی و پیگیری در خصوص تأمین و تخصیص کمکهای مالی شهرداری تهران به مدیریت محله؛
۱۴-۲-۸- برنامهریزی برای تأمین و تخصیص اعتبارات و منابع لازم از سوی تمامی اعضاء برای تحقق اهداف و سیاستهای مدیریت محله؛
۱۴-۲-۹- برنامهریزی برای تعامل مؤثر و هماهنگی تمامی بخشهای شهرداری تهران در پیشبرد اهداف و مأموریتهای حوزه ساماندهی مشارکتهای اجتماعی در محلات و مدیریت محله؛
۱۴-۲-۱۰- برنامهریزی برای تعامل مؤثر، همکاری، مشارکت و هماهنگی سازمانها و نهادهای خارج از شهرداری و عقد توافقنامههای لازم؛
۱۴-۲-۱۱- برنامهریزی و اقدام به منظور بهبود تعاملات و ارتقاء سطح همکاری های بخشهای مختلف مرتبط با مدیریت محله؛
۱۴-۲-۱۲- برنامهریزی در جهت توانمندسازی، آموزش و افزایش ظرفیتهای فکری و نرمافزاری در حوزه ساماندهی مشارکتهای اجتماعی در محلات؛
۱۴-۲-۱۳- برنامهریزی و پیگیری برای حل اختلافات و رسیدگی به شکایات، پاسخگویی به استعلامات و راهبری حقوقی و قانونی مدیریت محله؛
۱۴-۲-۱۴- مطالعه، بررسی و پژوهش در خصوص مسائل، مشکلات، راهکارهای ارتقاء کمی و کیفی مدیریت محله؛
۱۴-۲-۱۵- شناسایی مشکلات، چالشها و نارساییهای مدیریت محله و برنامهریزی و سیاستگذاری در جهت حل و کاهش آنها؛
۱۴-۲-۱۶- تدوین و اعمال ضوابط انضباطی و بازدارنده در جهت جلوگیری از فساد و انحراف احتمالی مالی، اداری اخلاقی و محتوایی؛
۱۴-۲-۱۷- نظارت و ارزیابی مستمر ساختارها، فرآیندها، تعاملات، نوع عملکرد و برنامههای مرتبط با حوزه ساماندهی مشارکتهای اجتماعی در محلات؛
۱۴-۲-۱۸- نظارت بر عملکرد ستادهای مناطق ۲۲ گانه و نواحی در ارتباط با مدیریت محله؛
۱۴-۲-۱۹- دریافت، بررسی و اظهار نظر در خصوص گزارش عملکرد مدیریت محله؛
۱۴-۲-۲۰- انجام سایر موارد ارجاعی از سوی شورای اسلامی شهر تهران به ستاد راهبری مرکزی.
* تبصره: شهرداری تهران موظف است به منظور اجرایی کردن کامل وظایف فوق با رعایت قوانین و مقررات، نسبت به تشکیل سازمان اجرایی مناسب، در سطح مرکزی و مناطق اقدام نماید.
۱۴-۳- ستادهای راهبری مناطق:
بهمنظور پیشبرد سیاستها و مصوبات ستاد راهبری مرکزی، ستادهای راهبری مشارکتهای اجتماعی در شهرداریهای مناطق – که به اختصار برای هر منطقه «ستاد راهبری منطقه» نامیده میشود – به شرح اعضای ذیل تشکیل میشود:
۱۴-۳-۱- شهردار منطقه (به عنوان رئیس ستاد)؛
۱۴-۳-۲- معاون امور اجتماعی و فرهنگی (به عنوان دبیر ستاد)؛
۱۴-۳-۳- معاون توسعه منابع انسانی؛
۱۴-۳-۴- معاون خدمات شهری و محیط زیست؛
۱۴-۳-۵- معاون تحقیقات و برنامهریزی و توسعه شهری؛
۱۴-۳-۶- معاون مالی و اقتصاد شهری؛
۱۴-۳-۷- رئیس اداره بازرسی شهرداری منطقه؛
۱۴-۳-۸- مسئول دبیرخانه ستاد راهبری منطقه؛
۱۴-۳-۹- دبیر دبیران شورایاری منطقه؛
۱۴-۳-۱۰- رابط ارشد مدیران محلات منطقه؛
۱۴-۳-۱۱- مدیر امور مساجد (مرکز رسیدگی به امور مساجد)؛
۱۴-۳-۱۲- رئیس اداره اجتماعی نیروی انتظامی منطقه؛
۱۴-۳-۱۳- رئیس آموزش و پرورش منطقه؛
۱۴-۳-۱۴- مسئول ناحیه بسیج مربوطه؛
۱۴-۳-۱۵- نماینده سازمانهای مردم نهاد منطقه (با معرفی معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه و تصویب ستاد راهبری منطقه).
* تبصره: بنا به ضرورت، از سایر نهادها و سازمانهای مرتبط منطقهای و بخشهای دیگر شهرداری منطقه بهعنوان مدعو دعوت بهعمل میآید.
۱۴-۴- شرح وظایف ستادهای راهبری مناطق:
۱۴-۴-۱- اجرای ضوابط، سیاستها و دستورالعملهای مرتبط ابلاغی ستاد راهبری مرکزی؛
۱۴-۴-۲- ابلاغ آیین نامهها و ضوابط ابلاغی ستاد راهبری مرکزی به نواحی؛
۱۴-۴-۳- راهبری و هدایت مدیریت محله در سطح منطقه مطابق اهداف و مأموریتها و ضوابط تعریف شده؛
۱۴-۴-۴- پیگیری برای ساخت و توسعه و تجهیز سرای محلات و فضاهای واگذار شده به مدیریت محله؛
۱۴-۴-۵- تخصیص کمکهای مالی و انجام پشتیبانی از مدیریت محله مطابق ضوابط ستاد راهبری مرکزی؛
۱۴-۴-۶- برنامهریزی در جهت حل مشکلات و نارسائیهای ساماندهی مشارکتهای اجتماعی و مدیریت محله در سطح منطقه در ابعاد مختلف کالبدی، سخت افزاری و نرم افزاری؛
۱۴-۴-۷- برنامهریزی برای بازدید مستمر از سراها و فضاهای تحت پوشش محلات؛
۱۴-۴-۸- شناسایی مشکلات، چالشها و نارساییهای مربوط به حوزه ساماندهی مشارکتهای اجتماعی در محلات در سطح محلات منطقه و برنامهریزی برای حل آن یا ارجاع و انتقال به ستاد مرکزی؛
۱۴-۴-۹- جلب مشارکت، همکاری و تعامل سایر نهادها و سازمانهای منطقهای در جهت ساماندهی مشارکتهای اجتماعی و عقد توافقات لازم؛
۱۴-۴-۱۰- تشکیل به موقع و مستمر و هدفمند جلسات ستاد راهبری با حضور فعال اعضای پیشبینی شده (حداقل ماهی یکبار)؛
۱۴-۴-۱۱- ارزیابی و پایش مستمر عملکرد، ساختار و برنامههای حوزه ساماندهی مشارکتهای اجتماعی در سطح نواحی و مدیریت محلات به منظور رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت و بهبود مستمر؛
۱۴-۴-۱۲- تشکیل جلسات کمیته انضباطی و اعمال ضوابط انضباطی و بازدارنده مطابق ضوابط تعیین شده؛
۱۴-۴-۱۳- اقدام برای بهبود سطح کمی وکیفی تعاملات و همکاری بخشهای مختلف شهرداری مناطق و نواحی با مدیریت محله؛
۱۴-۴-۱۴- تدوین و ارائه گزارش عملکرد به ستاد راهبری مرکزی.
۱۴-۵- کمیتههای راهبری نواحی:
به منظور اجرایی کردن تصمیمات و مصوبات ستاد راهبری منطقه در سطح نواحی، کمیته راهبری مشارکتهای اجتماعی در سطح هر ناحیه بدون توسعه تشکیلاتی مرکب از افراد ذیل تشکیل میشود:
۱۴-۵-۱- شهردار ناحیه (رئیس کمیته)؛
۱۴-۵-۲- رئیس اداره اجتماعی ناحیه (دبیر کمیته)؛
۱۴-۵-۳- رؤسا و مسئولین ادارات شهرداری ناحیه (اعضای کمیته)؛
۱۴-۵-۴- نمایندگان شهرداری ناحیه در هیآت امنای محلات تحت پوشش.
۱۴-۶- شرح وظایف کمیتههای راهبری نواحی:
۱۴-۶-۱- اجرایی و عملیاتی نمودن تصمیمات، سیاستها و ضوابط مرتبط ابلاغی توسط ستادهای مافوق؛
۱۴-۶-۲- همکاری در تشکیل ارکان و ساختار مدیریت محله؛
۱۴-۶-۳- معرفی نماینده دائم برای حضور در هیئت امناء و نظارت مستمر بر حضور و عملکرد ایشان؛
۱۴-۶-۴- تعیین بازرس مالی برای نظارت بر عملکرد مالی مدیریت محله؛
۱۴-۶-۵- تخصیص کمکها و حمایتهای مالی شهرداری تهران به مدیریت محله؛
۱۴-۶-۶- حضور در جلسات ستاد راهبری منطقه یا سطوح دیگر، بنا به ضرورت؛
۱۴-۶-۷- تشکیل جلسات مستمر با هیئت امناء، مدیر و سایر دست اندرکاران مدیریت محلات تحت پوشش ناحیه (حداقل هر ۱۵روز یکبار)؛
۱۴-۶-۸- نظارت بر حسن تشکیل جلسات هیئت امناء مطابق ضوابط تعریف شده؛
۱۴-۶-۹- برنامهریزی برای بازدید مستمر از سراها و فضاهای در اختیار محلات؛
۱۴-۶-۱۰- شناسایی مشکلات، چالشها و نارسائیهای حوزه ساماندهی مشارکتهای اجتماعی و مدیریت محله و اقدام برای کاهش و حل آنها مطابق ضوابط؛
۱۴-۶-۱۱- اقدام مستمر و برنامهریزی شده برای رفع مشکلات و ایرادات و نارسائیهای سخت افزاری، کالبدی و محتوایی محلات تحت پوشش؛
۱۴-۶-۱۲- ارجاع مسائل و مشکلات فرامحلهای، فراناحیهای ساماندهی مشارکتهای اجتماعی در محلات و مدیریت محله به ستاد راهبری منطقه؛
۱۴-۶-۱۳- تشکیل جلسات کمیته انضباطی بدوی در سطح ناحیه و اعمال ضوابط انضباطی و بازدارنده مطابق سیاستهای تعیین شده؛
۱۴-۶-۱۴- تدوین و ارائه گزارش عملکرد به ستاد راهبری منطقه.
ماده ۱۵: حدود دستورالعمل
این دستورالعمل در شش فصل، پانزده ماده و بیست و چهار تبصره در تاریخ: ۱۳۹۳/۱۲/۲۷به تصویب ستاد راهبری مرکزی رسید و لازمالاجرا میباشد و موارد مغایر با آن لغو میگردد. بدیهی است کلیه آییننامهها و شیوهنامههای اشاره شده در متن این دستورالعمل پس از تصویب در ستاد راهبری مرکزی، رسمیت یافته و قابلیت اجرایی دارد.