خانه » اخبار » جلد اول کتاب گلادیاتور سازمانی منتشر شد
جلد اول کتاب گلادیاتور سازمانی منتشر شد

جلد اول کتاب گلادیاتور سازمانی منتشر شد

نخستین جلد مجموعه کتابهای گلادیاتور سازمانی با عنوان «تغییر در مدیریت تغییر»، نوشته مرتضی برزگر، با گردآوری محمدرضا سعیدی توسط انتشارات آواز و در ٨٨صفحه به چاپ رسید.
گلادیاتور سازمانی شامل ۲۰قصه است که هر داستان یک کاریکاتور ویژه به خود دارد و با قیمت ١۵هزار تومان روانه بازار نشر شده است.
کتاب به زبان طنز نوشته شده و اطلاعات مفیدی را همراه با شرح واقعیات با مضامینی همچون نحوه مشارکت مردم در امور محله، نحوه شکل گیری شورایاری ها، نحوه انتخابات و ساختار سازمانی آن ، شناسایی و معرفی نیروهای کارآمد، حمایت و هدایت مدیران جوان و کادر سازی و تربیت مدیران آینده و همچنین تقویت روحیه ایجاد تغییر در فرایند اداری و مدیریتی را به خواننده ارائه می کند .
محمدرضاسعیدی، گردآورنده کتاب در پیشگفتار آورده است: تشکیل شورایاری ها، کوششی از سوی دست اندکاران مدیریت شهری، درجهت تحقق و اجرای قانون شوراها و جلب مشارکت هرچه بیشتر شهروندان در ساماندهی امور مختلف شهری بود. در دوره های گذشته شورایارها بسته به سطح تحصیلات، علاقه، سلیقه و طرز تفکر خود هرکدام به نوعی تاثیرگذار بودند،‌ ولی از شورایاران انتظار می رود که با خلاهای فرهنگی و اجتماعی محله ها، به فراخور خط مشی های کلان اجتماعی و فرهنگی رسیدگی نمایند و ازآن غافل نشوند و با فعالیتهای موثر خود، رویکرد محله محوری را تقویت نمایند. تجربه گذشته به خوبی نشان داده است که استفاده از ظرفیتهای محلی، برای ارتقاء کیفیت زندگی درجهت بهبود وضعیت اقتصادی، فرهنگی اجتماعی ، عمرانی، رفاهی و خدماتی شهرها گامی بلند دراداره امور شهری و تمرین دموکراسی محلی برای شهروندان است.
وی ادامه می دهد: ایده تدوین این کتاب برگرفته از تولد و تحول زندگی اجتماعی – سازمانی یک نیروی محلی، پس از نامزد شدن در انتخابات سومین دوره شورایاری های شهر تهران است، که با هدف تشریح تجربه تاثیرگذاری شهروندان در اداره امور شهری و نیز بیان نقاط قوت، ضعف و آسیب های پیش رو در اداره امور محله ها به زبان طنز بیان شده است.
این کتاب اهتمام ویژه ای به مفاهیم مهم در اداره امور، از جمله مسئولیت پذیری در حوزه اجتماعی، مدیریت برمبنای هدف، برنامه ریزی، سازماندهی، انعطاف پذیری، یادگیری اجتماعی – سازمانی، ریسک پذیری در مدیریت دارد…
گردآورنده در ادامه با طرح سوالی با عنوان «و اما چرا گلادیاتور سازمانی» آورده است: نگاهی گذرا به تاریخ تحولات سازمان نشان می دهد که سازمان های پایدار، موفق و متعالی باتوجه به رسالت خود در بستر زمان، همواره در راستای پاسخگویی به نیازهای فزاینده، ناگزیر از تغییر بوده اند. شتاب الزاماتی که تغییر را در دهه های اخیر بر سازمان تحمیل نموده، روندی غیرقابل پیش بینی را برای آن به وجود آورده است، دراین میان آنهایی که نتوانسته اند با سرعت خود را با این تغییرات تطبیق دهند،از گود رقابت خارج شده اند…
سعیدی می افزاید: الگوی گلادیاتورهای سازمانی براساس تجربیات گذشته ما در دهه اخیر به ویژه در شورایاری، باغ موزه قصر و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، شکل گرفت و اعتقاد براین است که این نوع منابع انسانی، می تواند گره های کور بسیاری را درزمینه تامین اثر بخشی این منبع و استفاده رقابتی از آن درحل چالش های مدیریتی سده بیست و یکم باز کند.
گلادیاتورهای سازمانی، نیروی هایی هستند که با دارابودن مجموعه ای از توانمندی ها جهت دست یابی به موفقیت، خود به استقبال تغییر می روند. در سازمان هایی که ما نیروها را قائل به گلادیاتورهای سازمانی می دانیم، مدیر یک گلادیاتور و گلادیاتور خود، یک مدیر محسوب می شود و سازمان از مجموعه ای از گلادیاتورها تشکیل می شود…
گلادیاتورهای سازمانی مانند جنگجویانی در عرصه نبرد هستند که با آخرین مهارت ها در فنون رزمی برای مقابله با تهدیدات و تهاجمات احتمالی با هرنوع استراتژی برای اجرای تاکتیک، به اقتضای موقعیت آماده هستند که می توانند ضامن موفقیت سازمان، در فراز و فرودهایش باشند، نیروهایی که در لحظه می توانند با تمام توان در مواضع جدید، با آرایش اتخاذ شده، به خوبی صف آرایی و فعالیت کنند.
وظیفه دینی و اخلاقی اداره کنندگان امور است که در محیط خود نیروهای انسانی باانگیزه، مستعد و توانمند و لایق را شناسایی و آنها را برای قبول مسئولیت های بالاتر آماده و زمینه رشد و ارتقای آنان را فراهم نمایند…
همچنین نویسنده کتاب نیز در بخشی از پیشگفتار خود می گوید: کتاب جاری، طنزی داستانی در خصوص نحوه تولد یک گلادیاتور سازمانی است . گلادیاتور سازمانی به زبان ساده این طور تعریف می شود: نیروهای فعال و متعهد یک سازمان، که برای دستیابی به اهداف تبیین شده از هرگونه تلاش، خلاقیت و ابداعی روگردان نیستند.
و درست همینجاست که مدیران بالادستی وظیفه می یابند که این نیروها را یافته و با فراهم آوردن امکانات، آموزش های مناسب و البته استفاده بهینه از توانایی های آنها، سازمان خود را به جلو حرکت دهند و از بروز ناامیدی درمیان نیروهای خود، جلوگیری کنند…
وی می افزاید: گفتنی است دراین کتاب دستاوردهای موثر شورای شهر و شهرداری بیان گردیده است و نیز اشاراتی دارد به شهروندانی که در اثر فراهم آوردن فرصتها، تحولات اثربخشی را ایجاد کرده اند، که این مهم و شناسایی و معرفی این شهروندان بالقوه توسط مدیرانی که ارتباط مستقیم با شهروندان محلی برقرار کرده اند، صورت پذیرفته است.
همچنین کتاب به لزوم بروز رسانی شعار مدیریت تغییر پرداخته است تا با ایجاد برخی ساختارشکنی های سنتی و اداری، همراه با نظارت سازنده و نه دست و پاگیر به نتایج بهتری در کمترین زمان ممکن دست یافت.

برای خرید کتاب کلیک کنید

photo_2016-07-26_12-50-37

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

تعداد بازدید: 1,000