خانه » اخبار » همایش تخصصی آسیب های اجتماعی و امنیت در فضاهای ناکار آمد شهری
همایش تخصصی آسیب های اجتماعی و امنیت در فضاهای ناکار آمد شهری

همایش تخصصی آسیب های اجتماعی و امنیت در فضاهای ناکار آمد شهری

اولین همایش تخصصی آسیب های اجتماعی و امنیت در فضاهای ناکار آمد شهری به همت کارگروه فرهنگی اجتماعی محله صفا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کارگروه فرهنگی اجتماعی محله صفا، اولین همایش تخصصی آسیب های اجتماعی و امنیت در فضاهای ناکار آمد شهری روز سه شنبه ۲۶بهمن۹۵ در فرهنگسرای امید برگزار شد.

در ابتدای این همایش محمدرضا سعیدی دبیر کارگروه فرهنگی اجتماعی محله صفا و دبیر این همایش در سخنانی با اشاره به اقدامات انجام گرفته توسط این کارگروه طی سال گذشته افزود: با توجه به معضلات محله در بحث آسیب های اجتماعی به خصوص بحث اعتیاد، کارگروه اجتماعی محله صفا با برگزاری ۳۹ جلسه مستمر هفتگی اقداماتی را در جهت آگاهی بخشی به اهالی محله به خصوص اقشار در معرض خطر و فعالین اجتماعی و فرهنگی مدارس، مساجد و سازمان های مردم نهاد محله آغاز نموده است.

دبیر همایش تخصصی آسیب های اجتماعی و امنیت در فضاهای ناکار آمد شهری گفت: مهمترین اصل در مبارزه با اعتیاد به مواد مخدر آگاهی بخشی، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در جامعه است و این همایش سرآغاز اقدامات آگاهی دهنده ای است که از این پس در زمینه آسیب های اجتماعی در محله صفا انجام خواهد گرفت.

وی افزود: این همایش به عنوان سرآغاز کارگاههای  آموزشی در سطح محله صفا  برگزار میگردد و در آن اهدافی نظیر: ارتقاء سطح آگاهی ساکنین محلات پیرامون مسئله اعتیاد ، جلب مشارکت بیشتر مردم در نوسازی بافت فرسوده،  تقویت فرهنگ عمومی در حوزه سبک زندگی و افزایش پایداری سکونت ، و نهایتا توانمندسازی عوامل محلی در برگزاری همایش و دوره های آموزشی  و نیز تربیت منابع انسانی مورد نیاز دوره های آتی شورایاری و مدیریت محله می باشد که در این خصوص با تشکیل گروهی  از نوجوانان در قالب همیاران فرهنگی محله اقدام  شده است.

در ادامه حسین خادملو مدیر دفتر نوسازی محلات غرب منطقه ۱۳ ضمن ارائه گزارشی از وضعیت نوسازی و میزان بافت فرسوده، به تشریح فرایند عملکرد دفتر نوسازی و نحوه مشارکت مردم پرداخت.

خانم دکتر شاهی  ، از دیگر سخنرانان این همایش بودند که با اشاره به نحوه تاثیر گزاری بافت فرسوده و مسئله اعتیاد در موضوع خانواده و تحکیم آن، حضور جدی و احساس مسئولیت خانواده های سطح محله را یکی از عوامل کلیدی اصلاح جامعه بیان داشته و حضور در دوره های آموزشی را از راهکارهای اصلی اصلاح برشمردند.

سرگرد دهقان زاده دیگر سخنران این همایش ضمن معرفی حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی نیروی انتظامی از دغدغه ها و خلاء مشارکتی صحبت کرده و بزرگترین آفت فرهنگی دهه اخیر را کاهش مسئولیت پذیری ساکنین محلات به محیط پیرامون خود، همسایگان و … عنوان کردند و گفتند تا زمانی که مردم به سبک و سیاق گذشته خود جهت اصلاح امور زندگی و محیط خود و مسائل تربیتی فرزندان نقش موثرتری ایفا نکنند نمی توان انتظار برخورداری از جامعه بی خطر را داشت.

در بخش دیگری از این همایش دکتر عیسی کاکویی،مشاور عالی شهردار محترم تهران،  استاد دانشگاه و رییس اسبق دانشکده پلیس در سخنانی با اشاره به لزوم تغییر رویکرد در بحث اعتیاد افزود: نباید در مواجهه با اعتیاد همانند سالیان گذشته عمل کنیم، امروزه با تغییر نوع و شکل مواد مصرفی شاهد استفاده جوانان از مواد مخدری هستیم که بدون نیاز به وسایل مخصوص مصرف و بدون بو و شکل ظاهری، مشخص نیستند به طوری که تشخیص نوع مواد مخدر جدید صرفا در آزمایشگاه قابل انجام است .

سردار کاکویی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نتایج آخرین تغییرات صورت گرفته در مورد عوامل گرایش به سمت مصرف مواد گفت: امروزه نقش فرد در گرایش به سمت مصرف مواد اصلی ترین عامل در نظر گرفته می شود و خانواده، محیط و ابزارهای بازدارنده تاثیر به مراتب کمتری را دارند. بایستی با روشنگری در زمینه آثار و عواقب مصرف مواد مخدر خود فرد را در این زمینه مقاوم کنیم.

سخنرانی سردار دکتر کاکوئی همراه با برگزاری پنل تخصصی و آموزشی به مدیریت ایشان آخرین برنامه همایش بود که ضمن معرفی آقای کبیر رضائی از معتادین بهبود یافته سوالات مهمی از سوی حضار از ایشان بعمل آمد که با پاسخ ایشان و تکمیل مباحث توسط دکتر کاکوئی  ادامه یافت.

کاکوئی همچنین در مبحث کاملی به معرفی انواع مواد مخدر و نحوه آشنائی والدین و مراقبت و همراهی فرزندانشان پرداخته و اشاره نمود که سبک زندگی و تربیت فرزندان به سرعت در حال تغییر بوده و به هیچ وجه نمیتوان از بسیاری از تجربیات گذشته استفاده کرد.

ایشان مقوله فضای مجازی را در عین مسائل تخریبی آن حائز اهمیت در حوزه آموزش دانست و گفت و نمیتوان از کنار ابزار روز جامعه به سادگی عبور کرد و والدین نیز باید پابه پای سرعت تکنولوژی خود را به روز رسانی نمایند.

در انتهای این همایش گواهی آموزشی از سوی مرکز علمی کاربردی  فرهنگی هنری شهرداری تهران به شرکت کنندگان اعطا شد.

گفتنی است در حاشیه این مراسم تصاویری از مسئله اعتیاد و نیز از بافت فرسوده بصورت نمایشگاه برگزار گردید.

شایان ذکر است  این مراسم با مشارکت ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری، موسسه جهان گستران امید فردا، معاونت فرهنگی اجتماعی کلانتری ۱۲۸ تهران نو، مدیریت فرهنگی منطقه ۱۳ و فرهنگسرای امید،  دفتر نوسازی محلات غرب منطقه ۱۳، مرکز علمی کاربردی فرهنگی هنری شهرداری تهران و با مدیریت اجرائی کارگروه فرهنگی اجتماعی محله صفا  برگزار گردید.

 

photo_2017-02-18_12-12-40 photo_2017-02-18_12-12-55 photo_2017-02-18_12-12-58 photo_2017-02-18_12-13-03 photo_2017-02-18_12-13-06 photo_2017-02-18_12-13-09

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

تعداد بازدید: 775