خانه » اخبار » افتتاح نخستین نمایشگاه بزرگ صنایع دستی استان تهران در باغ موزه قصر
افتتاح نخستین نمایشگاه بزرگ صنایع دستی استان تهران در باغ موزه قصر

افتتاح نخستین نمایشگاه بزرگ صنایع دستی استان تهران در باغ موزه قصر

نخستین نمایشگاه بزرگ صنایع دستی پیشکسوتان استان تهران صبح امروز در باغ موزه قصر افتتاح شد.
به گزارش روابط عمومی باغ موزه قصر،‌ مراسم افتتاحیه نمایشگاه بزرگ صنایع دستی استان تهران،‌ صبح روز سه شنبه۱۲ اسفندماه ۱۳۹۳،‌ با حضور محمدرضا سعیدی،‌ مدیر باغ موزه قصر، خلیل راحتی، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی تهران، رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، شهرام مریخی،‌ معاون صنایع دستی استان تهران، اصغر فتحی، مدیر مجتمع ندامتگاه تهران بزرگ ، سبزه میدانی،‌ مدیر کل حمایت از تولید میراث فرهنگی ، سفیر پاکستان در ایران و جمعی از اساتید و محققان حوزه میراث فرهنگی در محل باغ موزه قصر تهران برگزار شد.
مدیر باغ موزه قصر در ابتدای این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: اولین هدفی که در برگزاری برنامه های باغ موزه قصر دنبال می شود، اجرای برنامه های  ‌فاخر و در سطوح ملی یا بین المللی در مجموعه است که براین اساس کلیه برنامه ها با این رویکرد پیگیری می شوند.
سعیدی با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه بزرگ صنایع دستی استان تهران در محل باغ موزه قصر تهران بیان کرد: این نمایشگاه بزرگ ویژه پیشکسوتان عرصه هنرهای صنایع دستی از ۱۲ تا ۱۸ اسفندماه همه روزه از ساعت ۱۰صبح تا ۷ شب پذیرای عموم علاقه مندان هنرهای صنایع دستی می باشد.
وی ادامه داد: نمایشگاه بزرگ صنایع دستی استان تهران با برپایی ۳۴غرفه و با ارائه آثاری از ۶۴ هنرمند پیشکسوت در رشته های چون معرق، منبت، پیکره تراشی، آبگینه، نقاشی روی شیشه، ‌تراش شیشه، زیورآلات سنتی،‌ تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی،‌ سفال و سرامیک، کاشیکاری سنتی، نقاشی روی چرم ، نساجی سنتی و … در محل موزه مارکوف باغ موزه قصر برپا خواهد بود.
راحتی، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرتهران نیز در این مراسم با اشاره به نزدیک شدن به ایام نوروز و استقبال از سال نو اظهار داشت: همزمان با فرارسیدن ایام نوروز، بحث گردشگری و نیز گردشگری در استان تهران بسیار مورد توجه هموطنان قرار می گیرد ، که باتوجه به مبدل شدن جایگاه  شهرداری تهران از یک نهاد خدماتی به نهادی اجتماعی و فرهنگی برگزاری چنین رویدادی با همکاری متقابل سازمان میراث فرهنگی استان تهران و شهرداری تهران در این روزها بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
مریخی،‌ معاون صنایع دستی استان تهران نیز دراین مراسم، هدف اصلی برپایی این نمایشگاه را تجلیل و تقدیر از هنرمندان پیشکسوت عرصه صنایع دستی استان تهران عنوان کرد و گفت: امیدواریم با برپایی چنین نمایشگاههایی، صنایع دستی استان تهران و هنرمندان این عرصه را به جایگاه اصلی خود نزدیکتر سازیم تا با این اقدام، این هنر و هنرمندان فاخر را ارج نهاده باشیم و قدردان زحمات پیشکسوتان هنرمند در زمان حیات ایشان باشیم .
این مراسم با اجرای گروه موسیقی سنتی «امید نو» به سرپرستی امید داورزنی و با آواز علیرضا عابدی ادامه یافت که این اجرای سنتی مورد استقبال خوب حضار قرار گرفت.
در ادامه مراسم افتتاحیه،‌ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، با بیان سخنانی اظهار کرد: در انجام هیچ نوع فعالیتی ، نگاه فردی منجر به توسعه نخواهد شد و کسب دستاورد مناسب تنها با کار جمعی و گروهی حاصل می گردد.
خسروآبادی با بیان اینکه شکل دادن ادبیات مشترک در حوزه صنایع دستی، ‌نیازمند فرهنگسازی است، ادامه داد: دست یابی به این مهم تنها با همکاری و مشارکت دستگاههای فرهنگی و اجتماعی حاصل می گردد و در حوزه صنایع دستی نیز تنها با این رویکرد میتوان به رفع مهجوریت این هنر پرداخت.
وی اظهار امیدواری کرد: در نظر داریم با همکاری مشترک سازمان صنایع دستی و گردشگری استان تهران و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران ، زمینه و بستر لازم برای تخصیص فضاهای مشخصی در سطح شهر برای دایرکردن نمایشگاههای دائمی صنایع دستی ایجاد کنیم و براین مبنا برنامه های گسترده ای را برای سال آتی در نظر خواهیم داشت تا با برپایی نمایشگاههای دائمی و پیاده راههای صنایع دستی ،‌ بتوانیم قدمهای خوبی را در راستای معرفی هرچه بیشتر این هنر و این هنرمندان اصیل برداشته باشیم.
در پایان این مراسم،‌ حسین یاوری، ‌استاد و محقق پیشکسوت هنرصنایع دستی با اشاره به اینکه برپایی نخستین نمایشگاه صنایع دستی استان تهران اقدامی سترگ و حاصل تلاش و همتی جمعی است،‌ بیان داشت : مولاناحسین واعظ سبزواری و شیخ شهید ثانی در کتب تاریخی خود در جایی که به بحث هنر اشاره می کنند ، هنر سنتی و صنایع دستی را مطرح می کنند.
وی افزود: در بخشی از فرمایشات رسول اکرم(ص) آمده است که دین و آیین من را عجم(ایرانیان) به جلو خواهند برد و در آن زمان نیز هنراسلامی ازقرن ۳هجری تا قرن سیزدهم در جهان درخشید که شاکله اصلی این هنر، ایران اسلامی و هنرمندان آن بوده اند که با معرفت شهودی خود به خلق آثار اسلامی می پرداختند و امروز در نفس هنر صنایع دستی این بینش نهفته است.

یاوری با بیان اینکه هنر شیشه گری در استان تهران تجدید حیات شد،‌ ادامه داد: این حرکت ستودنی در هنرهای دیگری چون سفال و سرامیک و چرم و قالیبافی نیز مصداق داشته است که امید می رود با برپایی چنین نمایشگاههایی بتوان مهجوریت صنایع دستی را در پایتخت کمرنگ نمود.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

تعداد بازدید: 822