خانه » اخبار » معتادان از محله می روند
معتادان از محله می روند

معتادان از محله می روند

تشکیل کارگروه محلی برای مقابله با معضل اعتیاد در «صفا»:  معتادان از محله می روند

 

مریم تهوری- بافت فرسوده از معضل‌های نخ‌نما شده محله «صفا» به حساب می‌آید. خانه‌هایی که جزو املاک ریزدانه به حساب می‌آیند محل مناسبی برای تجمع کارگران روزمزد شهرستانی، معتادان و کارتن‌خواب‌ها شده‌اند. همین حضور باعث ناامنی کوچه‌های محله صفا شده. در سال‌های گذشته نرخ مهاجرت از این محله رشد چشمگیری داشته است. اما حالا تعداد زیادی از اهالی قدیمی این محله پای کار نجات محل زندگی‌شان آمده‌اند و با تشکیل کارگروه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌خواهند محله‌شان را از این معضل حفظ کنند.

 

وقتی قدیمی‌ترهای محله آستین بالا می‌زنند

علاقه و تعصب محله‌ای در میان هم‌محله‌ای‌های قدیمی‌تر بیشتر به چشم می‌آید. کسانی که سال‌ها در این محله زندگی کرده‌اند و هم‌محله‌ای‌هایشان را خوب می‌شناسند و نسبت به آینده محله و اهالی‌اش دلنگرانند. افرادی مانند «محمدرضا سعیدی» عضو قدیمی شورایاری محله و پایه‌گذار کارگروه فرهنگی و اجتماعی که ۲نسل از پیشینیانش هم ساکن این محله بوده‌اند. در حالی که خانواده سعیدی به دلیل آسیب‌های اجتماعی موجود در محله تلاش داشتند تا به نقطه دیگری از شهر نقل مکان کنند با اصرار محمدرضا سعیدی از این کار منصرف شدند. او ضمن ساخت آپارتمانی چند واحده و اسکان خانواده‌اش در واحدهای این ساختمان حالا آستین‌ها را بالا زده و برای بهبود وضع محله به یاری اهالی گام‌های جدیدی برداشته است. وی با بیان اینکه یک سامانه پیامکی در محله راه‌اندازی کرده است می‌گوید: «باتوجه به شناختی که از اهالی قدیمی محله داشتم یک سامانه پیامکی راه‌اندازی کردم تا اخبار و رویدادهای خوب و مهم‌ محله را در این سامانه اطلاع‌رسانی کنم. از طریق همین سامانه از تشکیل کارگروه فرهنگی و اجتماعی با رویکرد پایداری سکونت در محله خبر دادم. ما از محله مهاجرت نمی‌کنیم بلکه با مشکلات آن روبه‌رو می‌شویم و آنها را از میان برمی‌داریم.»

بافت فرسوده عامل اصلی گسترش اعتیاد در محله

با اطلاع‌رسانی تعداد زیادی از اهالی خواستار عضویت در این کارگروه شدند. آشنایی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با تمرکز بیشتر بر اعتیاد و بافت فرسوده نخستین قدم این کارگروه است. سعیدی با بیان این موضوع می‌گوید: «در این کارگروه تمام تلاشمان این است که برای پایداری سکونت اهالی تلاش کنیم. بی‌شک اعتیاد نخستین دغدغه اهالی محله صفاست. از طرف دیگر نمی‌توان بافت فرسوده و توان مالی اندکی اهالی برای نوسازی خانه‌ها را در افزایش اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی نادیده گرفت.» این هم‌محله‌ای معتقد است که وضع برخی قوانین و سختگیری برای نوسازی از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ باعث افزایش این مشکلات شد: «بعد از اینکه طرح تفصیلی در محله اجرا شد فرایند نوسازی و تجمیع هم بهبود پیدا کرد اما متأسفانه از سال ۱۳۹۲ تا همین ۲سال پیش هم گرانی دلار و افزایش قیمت مصالح ساختمانی مانع از نوسازی می‌شد. فرسودگی خانه‌ها باعث شد قیمت ملک کاهش پیدا کند و کارگران فصلی و برخی افراد غیربومی در این محله به راحتی سکونت پیدا کنند. متأسفانه تعداد زیادی از این افراد به اعتیاد دچارند.»

خانه‌های مجردی متهم ردیف اول

فاطمه پورغفاری معتقد است که تعداد محدودی از هم‌محله‌ای‌های قدیمی به اعتیاد دچارند و بیشتر معتادان افراد غیربومی هستند: «۹مکان را شناسایی کردیم که به محل فساد تبدیل شده بودند. خوشبختانه با حمایت شهرداری ۴ خانه که وضع بسیار بدی داشتند و معتادان زیادی در این خانه‌ها رفت‌وآمد داشتند خریداری و تخریب شد. در میان این خانه‌ها یکی از خانه‌ها در نزدیکی مسجد ۵تن قرار داشت که با پیگیری بسیار و با توجه به نبود پارکینگ این زمین به پارکینگ تبدیل و در اختیار مسجد قرار داده شد. براساس این قرارداد تا زمانی که این زمین از طرف شهرداری به پیمانکاری فروخته شود به‌عنوان پارکینگ مورد استفاده اهالی قرار می‌گیرد و زیر نظر هیئت امنای مسجد است. در این شرایط کارگروه فرهنگی و اجتماعی در محله شکل گرفت و خیلی زود هم مورد استقبال اهالی قرار گرفت.»

محله را برای خرده‌فروشان ناامن می‌کنیم
«مدام نگران پسرم هستم و کمتر به او اجازه خارج شدن از خانه را می‌دهم.» این را «شهره شیخی» می‌گوید که در کوچه عابدینی زندگی می‌کند. او می‌گوید: «این کوچه بن‌بست است. به همین دلیل معتادان در آن احساس امنیت می‌کنند. بارها به چشم دیده‌ام که در روز روشن گوشه کوچه مشغول مصرف موادمخدر هستند. به همین دلیل نمی‌گذارم پسر ۸ساله‌ام بدون حضور من از خانه خارج شود.» او معتقد است که در این جلسات اطلاعات بسیار خوبی درباره موادمخدر و علت گرایش نوجوان‌ها و جوان‌ها به این مسیر به دست آورده است: «قرار است از این پس با خرده‌فروشان موادمخدر در محله جدی‌تر برخورد شود. اگر وضع به همین شکل ادامه پیدا کند بسیاری از همسایه‌های ما محل سکونتشان را به مکان دیگری منتقل می‌کنند.»

کوچه‌هایمان پاتوق مصرف‌کنندگان شده است
«در بیشتر ساعت‌های روز سر هر کوچه‌ای تعدادی از معتادان مشغول تزریق یا مصرف مواد هستند.» «فاطمه شاه‌محمدی» که ۷سال است در محله صفا ساکن شده با اشاره به این موضوع می‌گوید: «من ۲ پسر ۱۰ و ۱۱ساله دارم و مدام نگران آینده‌شان در این محله هستم. به همین دلیل برای جلوگیری و حل این مشکل در محله هر‌کاری را که از دستم ساخته باشد با کمال میل انجام می‌دهم.»


همه دست به دست هم بدهیم
«به نظرم همایش‌ها و جلسات دیر هم آغاز شده است.» «فاطمه پورغفاری» با تأکید بر این موضوع می‌گوید: «ما در محله‌ای زندگی می‌کنیم که معضل دسته اول آن اعتیاد است. موادمخدر خیلی راحت در دسترس مردم است. فروشنده‌های زیادی در این حوالی حضور دارند. یک بچه ۱۰ساله هم به راحتی می‌تواند موادمخدر تهیه کند. در این شرایط برگزاری این همایش‌ها و دورهمی‌های محله‌ای بسیار ضروری است. به‌خصوص صحبت‌های دکتر کاکویی که بسیار آموزنده بود و تمام حاضران بهره ‌بسیاری از آن بردند. این روزها اهالی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی آماده هر نوع همکاری هستند. امیدواریم در کنار این تلاش‌ها توجه مسئولان کلانتری منطقه نیز به این محله بیشتر شود. تنها با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مختلف می‌توانیم اعتیاد را ریشه‌کن کنیم.»

منبع: همشهری محله

http://www.mahaleman.ir/detail/news/24608

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

تعداد بازدید: 735